Počet zobrazení stránky

čtvrtek 7. září 2017

Postřehy z Anglie 1



Před pár dny jsem se vrátil z Anglie – byl jsem tam vlastně také jenom pár dnů. Docela skromně, na zahradnické cestě, 5 dnů čistého času. Tyto výlety jsou moc fajn, protože šlo o organizovanou akci, vezl jsem se autobusem a nemusel přemýšlet o tom jak to udělat, když je potřeba při vjezdu na kruhový objezd odbočit vlevo. Ale to není jediný důvod, proč se těším na podobné cesty autobusem. Je více času na přemýšlení a vnímání všeho viděného.
Často věci vnímám v jednom celku a říkám si, to byla dobrá cesta, nebo také někdy, že to stálo za starou bačkoru. Někdy si ale zážitky třídím trochu organizovaně a ještě při cestě samotné si je ukládám do samostatných šuplíčků – a tak to bylo i tentokrát. Nakukoval jsem celkem záměrně třeba do kůlen, zahradních domků a dílen, jaký systém a hlavně jaké nářadí používají moji zahradničtí kolegové. Pravda, trochu jsem tím budil rozruch, ale takový už prostě jsem. 


Také jsem si všímal vztahu k velkým stromům, nebo jako bez respektu k zažitým postupům Angličané propojují okrasné zahradničení s užitkovým, přičemž výsledek je překvapivě neobvykle příjemný. Nemohl jsem se také nepodívat na zahradnickou literaturu a nezbylo mi než říct to nezbytné wow! Baví mě i sledovat, jak nadšené skupiny anglických zahradníků propagují zahrady pro opylovače – i co všechno umí pro tyto hmyzáky udělat. Zatímco někde o těchto věcech jenom mluví, tak v Anglii se koná. Možná to bude trochu pod tlakem, že už se včelkami bylo opravdu špatně – nevím s jistotou. Jak ušetřím trochu času, chci se k těmto věcem postupně vracet v krátkých článcích na rozhraní reportáže, úvahy a poznámkového deníku.

V případě některých zahrad jsem se také trochu po našem (ale věřte, že bez závisti) zabýval myšlenkou, že kde asi se tak berou peníze pro tvorbu a údržbu tak náročných zahradnických projektů. Nakonec jsem filozofování o věcech finančních uzavřel alespoň tím, že je skvělé, že tyto peníze pak jdou do zahrad a vzdělávacích aktivit. Důležité na tom vše je hlavně to, že tyto projekty jsou veřejné a zábavu i poučení v nich najdou i obyčejní lidé.
Též jsem se koukal po ovocných stromech, zaujalo mě zejména pěstování podél zdí, v různých tvarovaných formách. To, co jsem viděl, bylo hodně zajímavé. Někdy jsem se dokonce nemohl ubránit pocitu, že primárním důvodem vzniku takové zdi je právě touha pěstovat ovoce. Pohled na zdi obrostlé meruňkami, jabloněmi, či hrušněmi do mě vlil naději, že i naši majitelé vysokých hladových zdí si jednou k nim vysadí stromy, aby si sami mohli na šedém betonovém podkladě dopěstovat nějaký ten vitamínek.
rybíz - Jonkher van Tets - ideální pro pěstování u zdí


Nízký živý plůtek z jabloní


Na jedné zahradě jsem si všiml krásné stavby kruhového půdorysu. Klidně by to mohla být románská rotunda, ale byl to „jenom“ holubník (tím myslím místo pro opravdové holuby, ne pojmenování systému vedení nějaké organizace). Eleganci kamenné stavby podtrhovala výsadba hrušně a třešně vedených těsně podél kruhových zdí holubího hotelu. 
Hrušeň pěstovaná po obvodové zdi holubníku

V rámci objektivity je ale nutné říct, že anglické zahrady zdaleka nejsou zahrádkami obyčejných lidí, kteří se ráno vzbudí a pospíchají do svého zaměstnání. Mnoho anglických zahrad má punc veřejného prostoru – i když třeba patří soukromé osobě, nebo rodině – často zaměstnávají několik zahradníků, mají malý obchůdek a platí se tam vstupné. Takže možnosti pro opravdové zahradničení jsou na některých zahradách poněkud jiné, jako u nás. I tak to ale stojí za kompliment.

4 komentáře:

  1. budem sa opakovať ale vždy ma veľmi potešia Pavel vaše články, napísané tak zaujímavo a lákavo, že by som sa chcela rozbehnúť do tých obrázkov a prežiť ten okamih s vami....veľmi inšpiratívne, nakoľko práve premýšľam o ľavej časti môjho domu, kde je holá stena domu 15 m dlhá a minimálne 11 m vysoká.........ešte tak nahovoriť manžela, a prehovoriť ho, že ovocné steny nepoškodia fasádu a bude to super..........veľmi inšpiratívna myšlienka pre nás Slovač, že zo záhrady sa dá aj žiť, mať tak mini obchodík pred domom, a pochopenie ľudí, že ak niečo vyprodukujete, robíte a chcete za to pár eur..alebo len centov, nieste chamtivec, ale len chcete nakupiť nové náradie do záhrady a z niečoho žiť.....ale to nám tu asi bude trvať ešte dlho, lebo čokoľvek pekné inštalujem pred barák ukradnú do rána......a toto je to smutné...........ale spať na pozitívnu notu. Vdaka za pekné ráno s vaším článkom

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kvetka, moc ďakujem. Veľmi výstižne napísaný komentár. ...že nám to ešte bude trvať dlho, než sa zmeníme. Ďakujem za milé slová.

      Vymazat
  2. Když se chce, tak to jde - velmi trefné. Děkuji Míšo za komentář.

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě v r. 2014 byl na youtube k vidění seriál z 90. let Victorian Kitchen Garden : https://www.youtube.com/watch?v=2qgZOE12yVk s Hary Dodosonem, který v průběhu roku ukazoval, jak kdysi fungovala viktoriánská zahrada ( klasická walled garden : https://en.wikipedia.org/wiki/The_Victorian_Kitchen_Garden ). Jednou z hlavních věcí byly právě tvarované ovocné stromy podél zdí. Měli vyzkoušené, které druhy jsou u které zdi nejlépe funkční ( mají chladnější podnebí, musejí kalkulovat s akumulací tepla zdí, některé zdi dokonce byly vytápěné ;-) ). Na základě této tradice, zkušeností a odkazu starých zahradníků se tohle pěstování u zdí dále udržuje. U nás toto bohužel nemá tu tradici a je to škoda :-). Máme se stále co učit... Bohužel ty díly jsou již nedostupné :-( , což je věčná škoda, žasla jsem v každém díle několikrát nad umem, chytrostí, šikovností a vtipem starých zahradníků!

    OdpovědětVymazat